Досліджено інститут відповідальності публічних службовців у системі службового права України. Наголошено, на важливості правового забезпечення функціонування системи публічної служби, зокрема регламентації механізму відповідальності публічних службовців. Зазначено, що інститут відповідальності є обов'язковим елементом системи кожної галузі права, зокрема і службового, оскільки саме це правове утворення своїм завданням передбачає гарантування належної реалізації правового статусу кожного публічного службовця. Розглядаючи відповідальність публічних службовців із позиції соціального та юридичного змісту, автором наголошено, що думки вчених із цього приводу дуже різняться, оскільки відображають палітру світогляду кожного окремого дослідника й характеризують різноаспектні особливості врегульованих нормами цього інституту суспільних відносин. У широкому розумінні відповідальність являє собою правовідносини між публічною владою в особі уповноважених нею органів і суб'єктами права за точне і добросовісне виконання вимог, що містяться у відповідних нормах права. Аналізуючи наукові погляди вчених щодо відповідальності, наголошено, що в цілому відповідальність публічних службовців слід розуміти як процесуально закріплене застосування правомочним суб'єктом заходів примусового впливу щодо конкретної публічної особи за вчинення нею відповідного правопорушення. Нині констатується, що важливим і вкрай необхідним для правозастосовної та правозахисної діяльності повноважних суб'єктів серед науковців залишається зміст правової природи інституту дисциплінарної відповідальності публічних службовців, зокрема і в системі службового права України, що потребує належного дослідження. На основі аналізу наукових доробків вітчизняних і зарубіжних учених щодо системи права, наголошено, що в наш час поширені різні підходи до розуміння системної будови галузей права, зокрема частина вчених має погляди, що були вироблені в часи нашої минувшини, тоді як інші намагаються адаптувати погляди європейських дослідниківюристів щодо системи права на сучасні українські реалії. Як підсумок, автором зокрема наголошено, що нині можемо констатувати, що кожна галузь права, яку ми називаємо загальним, особливим чи спеціальним правом, завжди містить перелік правових норм у відповідному взаємозв'язку та послідовності й цим самим забезпечується здатність суб'єкта нормотворчої, правореалізаційної чи правозахисної діяльності досягати бажаного результату – створити чи гармонізувати існуючі соціальні відносини, надавши їм статусу правовідносин. Ключові слова: публічна служба, службове право, відповідальність, система права, загальна, особлива та спеціальна частина, санкції.
А. Berlach, Dr. Sc. (Law), Prof. Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine
INSTITUTE OF PUBLIC SERVANTS RESPONSIBILITY IN THE SYSTEM OF SERVICE LAW OF UKRAINE
The article is devoted to the research of the institute of responsibility of public servants in the system of service law of Ukraine. It is emphasized the importance of legal support for the functioning of the public service system, in particular the regulation of the mechanism of responsibility of public servants. It is noted that the institution of responsibility is a mandatory element of the system of every branch of law, including official, because it is this legal entity whose task is to ensure the proper implementation of the legal status of every public servant. Considering the responsibility of public servants from the standpoint of social and legal content, the author emphasizes that the views of scholars on this issue are very different, as they reflect the palette of the worldview of each individual researcher and characterize the various aspects of public relations. In a wide sense, responsibility is a legal relationship between public authorities in the person of its authorized bodies and subjects of law, for the accurate and conscientious implementation of the requirements contained in the relevant rules of law. Analyzing the scientific views of scholars on responsibility, it is emphasized that in general, the liability of public servants should be understood as a procedurally established application of coercive measures of coercive influence on a particular public person for committing an offense. It is stated that the content of the legal nature of the institute of disciplinary responsibility of public servants, in particular in the system of service law of Ukraine, which needs proper research, remains important and extremely necessary for law enforcement and human rights activities of authorized subjects. Based on the analysis of scientific achievements of local and foreign scholars on the legal system, it is emphasized that currently there are different approaches to understanding the systemic structure of legal branches, in particular some scholars remain on the views developed in our time, while others try to adapt European researchers-lawyers on the system of law on modern Ukrainian realities. As a result, the author emphasizes that we can now state that each branch of law, which we call general, special or special law, always contains a list of legal norms in the appropriate relationship and sequence and thus ensuring the ability of the subject of rule-making, law enforcement or human rights activities to achieve the desired result – to create or harmonize existing social relations, giving them the status of legal relations. Keywords: public service, service law, responsibility, legal system, general, special and special part, sanctions.