Проаналізовано чинне законодавство щодо можливості використання порівняльної реклами в Україні. Установлено, що законодавство у сфері інтелектуальної власності відграє вирішальне значення, якщо відбувається посягання на право інтелектуальної власності конкурента при застосуванні порівняльної реклами. Досліджено останні зміни стосовно порівняльної реклами, що були прийняті на виконання умов, взятих Україною відповідно до Угоди про асоціацію. Обґрунтовано, що такі зміни дозволили використовувати зображення, посилання на товар, торгові марки або інші позначення, під якими випускається товар, що порівнюється з іншим товаром у порівняльній рекламі. Українським законодавством до 12 листопада 2019 р. порівняльна реклама була фактично заборонена, хоча були прописані можливі варіанти її використання. Проте на практиці таке використання було неможливим, оскільки використання у такій порівняльні рекламі інтелектуальної власності конкурентів (наприклад знака для товарів і послуг) було недостатньо врегульоване. Прийняті зміни до чинного законодавства стосовно порівняльної реклами якраз і врегулювали ці аспекти щодо використання об'єктів інтелектуальної власності при порівняльній рекламі. Обґрунтовано, що при створенні порівняльної реклами обов'язково необхідно дотримуватись законів та правил, що регулюються правом інтелектуальної власності. Проведено аналіз законодавства деяких країн стосовно порівняльної реклами. Визначено елементи, які можуть бути використані в порівняльній рекламі, а також способи захисту інтелектуальної власності, якими вони можуть бути захищені. Доведено, що при побудові стратегії створення порівняльної реклами чи захисту такої реклами необхідно обов'язково враховувати та розуміти вирішальне значення інтелектуальної власності при порівняльній рекламі. Ключові слова: інтелектуальна власність, порівняльна реклама, Угода про асоціацію, реклама, недобросовісна конкуренція, конкуренція.
O. Kronda, PhD (Law), Assist.
Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, Ukraine
COMPARATIVE ADVERTISING IN THE CONTEXT OF INTELLECTUAL PROPERTY
The article is aimed at analyzing of existing legislation on the use of comparative advertising in Ukraine. The author establishes that legislation on intellectual property plays a crucial role if a competitor's intellectual property rights are infringed by the use of comparative advertising. The purpose of the article is to analyze comparative advertising in the context of intellectual property, as well as to define the objects of intellectual property that can be used in comparative advertising. The latest changes in legislation regarding comparative advertising are analyzed. Such changes allow the use of images, trademarks or other symbols in comparative advertising. Comparative advertising was actually prohibited in Ukraine until November 12, 2019, although its use was prescribed in the legislation. But in practice, however, such use was not possible because use in such comparative advertising objects of intellectual property competitors was not enough regulated. The amendments to current legislation on comparative advertising have settled the aspects of using objects of intellectual property in comparative advertising. The article proves that for the purpose of comparative advertising creation, it is essential to adhere to the laws and regulations that are governed by intellectual property law. In the article, the author analyzes some countries' legislation on comparative advertising, namely the USA, the United Kingdom, the EU Member States. The author has found the basic elements and the objects of intellectual property that could be used in comparative advertising. The author comes to the conclusion that for the creation of comparative advertising, the crucial role of intellectual property in comparative advertising should be clearly recognized. Keywords: intellectual property, comparative advertising, the Association Agreement, advertising, unfair competition, competition.